Jacobsweg Rocroi – Vézelay: Via Campaniensis - Reisverslag uit Hoogeveen, Nederland van Petra N. Teeninga-Reitsma - WaarBenJij.nu Jacobsweg Rocroi – Vézelay: Via Campaniensis - Reisverslag uit Hoogeveen, Nederland van Petra N. Teeninga-Reitsma - WaarBenJij.nu

Jacobsweg Rocroi – Vézelay: Via Campaniensis

Blijf op de hoogte en volg Petra N.

07 Januari 2014 | Nederland, Hoogeveen

De route die aansluit op Rocroi is de GR654 St. Jacobsroute, De Weg van Vézelay genoemd. Van Namen (Namur) tot Rocroi overlappen de routes elkaar. Omdat deze routegids in het Frans is en alleen de beschrijving van de route vertaald is gebruik ik de routegids van de Via Monastica tot aan Rocroi.
De route is verdeeld is secties. Sectie 1 is van Namen – Rocroi en deze is al gelopen op de Via Monastica. Sectie 6 volg ik tot Vézelay, want vanaf Vézelay gebruik ik de Via Lemovicensis.

Sectie 2: Rocroi – Reims 132 km
Dit zijn de Franse Ardennen, het is een ruig, en dun bewoond, overwegend bebost natuurgebied volgens de reisgids. Het is een gebied van legendes, geschiedenis en toerisme.
Willem van Oranje schijnt hier gevochten te hebben. En de Hollandse verzetsstrijder Growestein schijnt hier een dorp verwoest te hebben. Ik hoop maar dat het niet nadelig voor me is dat ik uit Nederland kom. Ik zal zeggen dat ik een Fries ben, misschien scheelt dat!

Sectie 3: Reims – Vitry-le-François 113 km
Reims is de stad waar Franse koningen gekroond werden en is rijk aan historische gebouwen. De moeite waard om een rustdag in te lassen, zoals het nu lijkt. Ik wandel hier over de Montagne de Reims waar de wijngaarden van de Champagne op de hellingen liggen. Het is de graanschuur van Frankrijk. Het stadje Chalons-en-Champagne lijkt ook de moeite waard om te bezoeken. De kerk Notre-Dame-en-Vaux, gesticht in de 7e eeuw, staat op de Unesco werelderfgoedlijst. Het heeft drie glas-in-lood-ramen die gewijd zijn aan de pelgrimage naar Compostela.

Sectie 4: Vitry-le-François – Bar-sur-Seine 132 km
Vitry-le-François werd tussen 1940 – 1944 met de grond gelijk gemaakt. De stad is herbouwd volgens de originele plannen in 1545 naar tekeningen van de Italiaan Geronimo Marini. Een nieuwe stad in een oud jasje, ik ben benieuwd! Verder wandel ik langs het tussen 1969 – 1974 aangelegde Lac-du-Der-Chantecoq. Het meer reguleert de waterstand van de Marne en de Seine, voorkomt overstromingen bij regen en voorziet de regio Parijs van water en het is een belangrijk watersportcentrum. Op de route liggen verschillende natuurreservaten, zoals de Prairie aux Brebis en het Regionaal Natuurpark La Foret dÓrient en Foret du Der waar in de 13e eeuw de Tempelierridders en de Hospitaalridders van St Jan-van-Jeruzalem de streek ontgonnen en waar veel meren en vijvers voorkomen.

Sectie 5: Bar-sur-Seine – Arcy-sur-Cure 141 km
Door Bar-sur-Seine loopt de Seine en staan veel vakwerkhuizen. Regelmatig zijn op deze route resten van Romeinse forten, huizen en wegen te vinden en kastelen. La Fosse-Dionne is een wasplaats boven een mysterieuze Vauclusische bron met altijd stromend turkoois-blauw water en 60 meter bijna loodrecht omlaag 360 meter gangen. Tonerre is een belangrijke etappeplaats op de pelgrimsroute. De kerk, Saint-Pierre heeft St. Jacobsschelpen op de gevel. Chablis is ook een belangrijke plaats. Het is rijk aan wijnkelders. De kapittelkerk St. Martin werd druk bezocht door pelgrims, want St. Martinus was de patroon van de reizigers. Auxerre was in de Middeleeuwen een welvarende stad met Romaanse torens, Kathedraal Saint-Etienne en abdij Saint-Germain, een beroemde school met 600 monniken en meer dan 2000 studenten. Zeker de moeite waard om te bezoeken, volgens de routebeschrijving!

Sectie 6: Arcy-sur-Cure – Vézelay 21 km
Het kasteel hier is van de 18e eeuw, maar de fortboerderij is van de 14e eeuw. Deze zou op de plaats staan van een oud Tempeliershuis uit de 11e eeuw, waar St. Jacobspelgrims onderdak vonden. Langs de route liggen een twintigtal grotten. Sinds de oude steentijd schijnen deze al door de mens te zijn gebruikt. Het is niet te bevatten dat hier 12,5 duizend jaar geleden of eerder al mensen woonden!
De Gallo-Romeinen woonden hier en hadden een fort bij Camp van Cora met uitzicht op de vallei van de Cure. In Asquins staat een Middeleeuwse kerk St. Jacques-le-Majeur met een buste van St. Jacob die op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Hier zou de eerste gids voor pelgrims geschreven zijn door Aymery Picaud tussen 1135 en 1140, de Liber Sancti Jacobi die in Compostela bewaard wordt.
Basiliek Sainte-Marie-Madeleine staat in Vézelay, een dorp met amper 500 inwoners, omdat het sinds de 11e eeuw de Gemeente van heel Europa is, vertrekpunt van de 2e en 3e kruistocht met Richard Leeuwenhart en hoofdetappe voor de pelgrims naar St. Jacob van Compostela.
In de 9e eeuw vestigden monniken zich hier en rond 1050 kreeg de abdij de stoffelijke resten van de heilige Magdalena, die massa’s pelgrims trok. Ook deze basiliek staat op de UNESCO lijst van werelderfgoederen.

Al met al de moeite waard om te bewandelen en te genieten lijkt mij!
In totaal is deze etappe 539 km. Van Zwarte Haan/ Sint Jacobiparochie – Vézelay: 1253 km.

Aanvulling:
Dit routeboekje heb ik achtergelaten in Rocroi. Ik heb gekozen voor de nieuwe uitgave van de Via Campaniensis. Deze route is in totaal 395 km. Dit scheelt 144 km. Het totaal tot en met Vézelay komt dan op: 1109 km.

• 11 Januari 2014 - 16:35

Johan:

Ik heb de afgelopen weken de avonturen van Henk Spijkerbanden uit Akkrum gelezen over zijn wandeling naar Santiago. Ik kwam via een andere site op de jouwe terecht. Ik ben van plan om je de komende maanden te volgen. Ik wens je veel succes, sterkte en wandelplezier.
    Johan

• 11 Januari 2014 - 16:37

Johan:

Spijkerbanden moet natuurlijk Spijkerman zijn.

• 13 Januari 2014 - 20:10

Petra Teeninga:

Dag Johan,

Bijzonder dat je me volgt, terwijl we elkaar niet kennen... Het pelgrimeren verbind mensen heb ik gelezen, zo zie je maar dat dit zelfs al bij de voorbereiding kan beginnen!
    Ik heb de site van Henk Spijkerman opgezocht en heb hem vanmiddag meer dan een uur aan de lijn gehad. Die man kan niet alleen schrijven, hij kan ook nog vertellen...! Al met al een leuk contact en hij duikt vast nog weer op in een van mijn verslagen. Bedankt voor je belangstelling Johan.

• 22 Januari 2014 - 13:07

Jan Maurits:

Bij de VVV van Rocroi kan je een kortere route krijgen , ook in het Nederlands , Rocroi-Reims-Troyes-Vézelay, door het Franse genootschap verzorgt. Daar kan je ook vragen naar een slaapplaats van de gemeente,soort appartementje met 4 bedden,douche ,toilet en kookgelegenheid,tenminste zo was het drie jaar geleden.Buen Camino,Jan.

• 23 Maart 2016 - 11:11

Leo Vooijs:

Hallo Petra,

Ik ben voornemens om deze route te lopen in juni. IK ben benieuwd hoe het met de overnachting gaat. Zijn er voldoende mogelijkheden of heb jij een tentje meegenomen.

Gr. Leo